Eneco Tour: Eerste Worldtourzege Nizzolo
vrijdag 10 augustus 2012
ImageGiacomo Nizzolo heeft de vijfde etappe van de Eneco Tour gewonnen. De 23-jarige Italiaan van Radioshack-Nissan wist na een etappe van 184.6 kilometer van Hoogerheide (NL) naar Aalter (B) de Belg Jurgen Roelandts nipt voor te blijven in een massasprint. Manuel Belletti (AG2R-La Mondiale) sprintte naar de drede plaats. Tom Boonen (Omegapharma-Quickstep) kwam als vijfde over de meet en blijft leider in het algemeen klassement. Theo Bos (Rabobank) kon zich niet mengen in de sprint. Hij kwam op een paar kilometer voor de meet ten val.

Klik hier voor de uitslag

Commentaar (33)Add Comment
...
geschreven door Karper, 11 aug 2012 17:58:26
@barrywarry,
Ik doe een gokje: Thomas de Gendt en Voeckler.
...
geschreven door barrywarry, 11 aug 2012 14:52:43
@ HCA

Een compleet renner, inderdaad. Maar noem mij er zo eens een paar, anno 2012?
...
geschreven door HCA, 11 aug 2012 14:48:48
@Barrywarry
Inderdaad,een vis nog vlees renner,die kan in waaiers rijden,op kasseien rijden,kan klimmen en ook nog eens uitstekend kan tijdrijden.m.a.w. een compleet renner ;)
...
geschreven door HCA, 11 aug 2012 14:43:55
@Rahimns
Vergeef mij,dat ik niet echt wakker lig van die Tour of Utah.... :D
Aan het aantal reacties te zien,zijn er nog die er niet wakker van liggen....
...
geschreven door barrywarry, 11 aug 2012 14:39:50
Karper heeft 100% gelijk. Waar kan de organisatie van een wedstrijd die tussen de Ronde van Frankrijk en de OS enerzijds en de Vuelta anderzijds gekneld zit, anders op hopen dan op 1) een mooi deelnemersveld, 2) een aantal internationale toppers op de erelijst, en 3) een aantal Nederlandse of Belgische successen. Vergeet niet dat we in de periode van de Grote Ronden zitten, het spektakelvoorjaar is voorbij en de najaarsklassiekers - de wedstrijden waarvoor het de moeite loont nog één keer heel diep te gaan - zijn pas voor binnen anderhalve maand.

Het is trouwens héél eenvoudig om een "spectaculair" parcours uit te tekenen, hoor. Iedereen die de koers een klein beetje volgt weet wel waar hij daarvoor moet zijn.

Een rittenkoers moet ook een beetje consistent zijn. Je kunt geen volwaardige Ardennenrit combineren met een kasseiklassieker. Tenzij de Gilbert van 2011 aan de start zou staan, zou je in dat geval een eindwinnaar hebben die op beide parcours "goed zijn plan kan trekken", m.a.w. een vis-noch-vlees-renner.
...
geschreven door HCA, 11 aug 2012 14:33:38
@Rahimns
Ik heb al werk genoeg met de World-Tour,moet soms ook nog een beetje werken :)
...
geschreven door rahimns, 11 aug 2012 14:11:48
@HCA dat klinkt wel erg denigrerend, een wielerliefhebber onwaardig. Ik begrijp soms niet waarom je nog wielrennen kijkt.
...
geschreven door HCA, 11 aug 2012 14:04:37
@Rahimns
Ik praat over een World-Tour wedstrijd.
Ik geniet trouwens ook ieder jaar van de kermiskoers in mijn straat... :D
...
geschreven door rahimns, 11 aug 2012 13:51:16
@HCA Gisteren nog in de ronde van Utah, heb er erg van genoten
...
geschreven door Karper, 11 aug 2012 13:31:18
@HCA,
Jij kan niet alles in het juiste perspectief zijn.
...
geschreven door HCA, 11 aug 2012 13:05:28
@Rahimns
Wanneer genoot jij voor het laatst Tijdens een vlakke etappe?Die zijn toch allemaal hetzelfde?vroege vlucht,vroege vlucht wordt ingelopen,valpartij,massaspurt.Als je kan genieten van valpartijen,dan ben je aan het goede adres,anders...
Ik heb helemaal niets tegen massaspurts,ook in de Vuelta zullen er massaspurts zijn.Maar als 100% van de etappes in lijn eindigen op een massaspurt,dan ben je als organisator niet goed bezig
@Karper
Inderdaad van namen zoals Bos,Nizzolo&Kittel daar droomt iedere organisatie van.... ;D
...
geschreven door Karper, 11 aug 2012 12:52:13
Ik heb het idee dat vele volgers alleen maar spectakel willen zien en dan liefst door de toprenners. De Eneco-tour is een tussendoor koers en daar vind ik moet je als organisatie rekening mee houden. Je kan wel een spectaculaire parkoer uitzetten, maar de vraag is dan of de toppers daarin meegaan. Ik denk het niet, dus krijg je uitslagen, waar de sponsoren niet warm voor lopen. En wij als volgers klagen dan weer dat de top niet zijn best doet. Er zijn zoveel koersen, dat parkoerbouwers, sponsoren en wielrenners keuze moeten maken. En met winnaars als Kittel, Bos en Nizzolo heeft de organisatie van de Eneco-tour het gelijk aan zijn kant.
...
geschreven door rahimns, 11 aug 2012 12:42:00
@HCA je kan het wel gelul vinden, maar het is wel zo. Ik heb hele saaie wedstrijden gezien in het hooggebergte en prachtige vlakke koersen. Als de renners besluiten naar elkaar te kijken en niet te koersen kan elke type wedstrijd saai zijn. Ook ik ben een liefhebber van prachtige colls en klimetappes. Maar er zijn nu eenmaal ook vlakke wedstrijden die hoeven echt niet allemaal saai te zijn.
...
geschreven door HCA, 11 aug 2012 11:38:47
Steeds dat gelul over de renners die de koers moeten maken.Wel,de eerste vereiste om een mooie koers te krijgen is een interessant parcours uitstippelen waarop kan gekoerst worden.Dit is in de Eneco-Tour niet het geval,dus geen koers gezien deze week.Het is niet omdat er op dag 3 een rit door het Limburgs heuvelland en op dag 4 een rit door de Vlaamse Ardennen op het programma staat dat het klassement gemaakt is,het zou ook na deze 2 ritten een secondenspel blijven tussen de favorieten.Voordeel zou zijn,dat we leuke ritten zouden zien,nadien een tijdritje en op de slotdag een zware Ardennenrit,tussendoor 2 spurtersritten en ook een waaierrit langs de kust.Die Ardennenrit hoeft heus niet over het parcours van L-B-L te gaan hoor,er zijn in de Ardennen nog meer dan 100 leuke beklimmingen waar nog nooit een wielerwedstrijd is gepasseerd!Nu wordt het eindklassement bepaald door een dwaze ploegentijdrit,dit kan toch niet de bedoeling zijn,althans dat hoop ik toch. .
...
geschreven door UrbanSteel, 11 aug 2012 10:43:59
@rahimns

Het zou toch het proberen waard te zijn , want al loopt er een groepje weg , in die eventuele 5e en 6e etappe moet je toch geen pannenkoek zijn om mee te kunnen , en als toetje komt dan nog die tijdrit .

De organisatie van de Eneco Tour kan me bereiken via Wielersport.NL als ze me als parcoursbouwer willen hebben . ;) :D
...
geschreven door rahimns, 11 aug 2012 10:39:10
@UrbanSteel klinkt prachtig, maar dan is het nog aan de renners of ze er iets moois van maken. Voor het zelfde geld laten ze een groepje tot de finish weglopen en komt er een grote groep daarachter aan zonder strijd....
...
geschreven door UrbanSteel, 11 aug 2012 09:49:40
@rahimns

Dan zal ik snel even een parcours neerzetten . ;)

1e etappe korte ploegentijdrit 7,5 kilometer.
2e tot en met 4e etappe mogen de sprinters aan de bak .
5e etappe echt door de Vlaamse Ardennen met alles er op en er aan.
6e etappe door Zuid-Limburg en de Waalse Ardennen , met de beklimmingen van Cauberg Keuteberg Ijzerenbos en de laatste beklimmingen van L-B-L.
7e etappe tijdrit van slechts 12,5 kilometer zodat de klimmers toch wat kanms houden .

Zou dit geen mooie Eneco Tour zijn ?
...
geschreven door rahimns, 11 aug 2012 09:40:03
@Urbansteel en strijd is wat anders, dat ligt aan de renners zelf, niet aan het parcours. En op zich was de discussie op spora tekenend, daar werd ook al gespeculeerd wat als je bijv in de 3e etappe ook een lastig parcours zou leggen, dan krijg je waarschijnlijk dan al een uitslag die het klassement al zou zo maken, dat er totaal geen spanning meer is voor de laatste dag... ja het blijft lastig om dit soort keuzes te maken in een korte etappekoers. De angst regeert blijkbaar bij de organisatie.
...
geschreven door rahimns, 11 aug 2012 09:36:38
@Urban Steel, deze etappe was ingelegd voor de sprinters, de komende 2 dagen is het weer op en af. Ja een sprintersetappe is nu eenmaal vaak niet het allerspannendste tot aan de laatste 20km ... maar dat is toch al jaren zo, en zal ook niet veranderen. Mijn enthousiasme over de amerikaanse koersen is trouwens voor over de informatie via het internet die zij gewoon perfect geregeld hebben. Er is ook het nodige aan kritiek die er bij hun te leveren is. het in beeld brengen kan een stuk beter, en zeker in de ronde van Californie kan het parcours ook een stuk beter. Wel is het voordeel daar de prachtige brede wegen, maar zelfs dan zie je daar toch nog de nodige valpartijen. Toch ben ik benieuwd als ze daar een WT-koers zouden krijgen hoe dat er uit zou zien. Daar moet toch iets moois neer te leggen zijn.
...
geschreven door UrbanSteel, 11 aug 2012 09:30:24
@rahimns

Wat betreft dat elke wedstrijd zijn charme heeft , heb je helemaal gelijk .
Maar toch zou ik persoonlijk soms iets meer strijd willen zien in die vlakke etappes van de Ronde van België en de Eneco Tour , dat zou het kijk plezier met 100% verhogen.

En vlak Boom niet weg met die tijdrit , daar gaat Chavanel nog aardig wat moeite mee krijgen .

btw , Utah was gisterenavond qua spanning om je vingers bij op te eten ( de laatste 10 kilometer )
...
geschreven door rahimns, 11 aug 2012 08:36:51
Kijkend naar het AK, dan et ik mijn centen op Chavanel voor de eindoverwinning. Lijkt me de te kloppen man.
...
geschreven door rahimns, 10 aug 2012 20:15:12
Voor mij heeft elke koers wel zo zijn charme. Ook de Enecotour vooral het deelnemersveld is hier veel leuker. Het parcours in Utah is in dat opzicht dan weer spectaculairder en prachtige brede wegen trouwens. Maar daar is het deelnemersveld weer minder. Ach het blijft genieten voor mij.
...
geschreven door HCA, 10 aug 2012 19:16:10
Inderdaad@Achtpuntzes
Toch waren er wielerspecialisten die in het tegendeel geloofden... ;)
...
geschreven door achtpuntzes, 10 aug 2012 19:08:23
het was een week geleden,

toen ik vertelde dat alleen de laatste rit enigszins interessant zou zijn... :P
...
geschreven door Fernandi, 10 aug 2012 18:36:08
@ HCA

Dit hadden je helden van Sporza nog kunnen zien aankomen , dus niet echt heel lastig he ;D
...
geschreven door HCA, 10 aug 2012 18:33:25
@Rahimns
Het was 3 dagen geleden dat ik reageerde,toen zei ik dat het een flutkoers was,het vervolg van deze wedstrijd heeft me meer dan gelijk gegeven...
...
geschreven door Fernandi, 10 aug 2012 18:29:30
@ barry

Voor het afgelopen NK was toch ook een fantastisch parkoers uitgezet, ik snap volkomen dat niet elke wedstrijd in Nederland en Belgie over het parkoers van de klassiekers moet gaan, dat neemt enkel het aanzien van die wedstrijden weg in mijn ogen, maar er kan toch zeker wel iets interessanters gedaan worden dan 4 massasprints en 2 tijdritten?

Maar goed, zoals ik al wel vaker heb aangegeven ben ik niet echt een liefhebber van sprints, dus helemaal objectief ben ik zeker niet. 8)
...
geschreven door UrbanSteel, 10 aug 2012 18:24:34
@Stampie

Ik dacht Mark Renshaw op 18e plaats , waarom hij stopte weet ik niet , maar van dit soort acties heeft hij meer last .
Jammer voor Theo Bos met die val .

@HCA
Je hebt helemaal gelijk , de Eneco Tour is een van dce saaiste wedstrijden van het jaar , ik kijk even on half drie in de middag hoe ver ze nog moeten , maak dan een schatting om te bepalen wanneer ik de laatste 5 kilometer moet gaan volgen .

@rahimns
Over saai gesproken , jij schrijft toch ook elke Amerikaanse wedstrijd omhoog ? Waarom mag HCA dan niet zijn mening geven ?
...
geschreven door eikel, 10 aug 2012 18:20:45
valt op , dat er nu winig reacties zijn op deze site,,, komt omdat veel reacties zijn verwijderd, omdat er onder wielerliefhebbers veel ongenoegen is, dat je moet gaan dokken om een uitslag te bekijken.. degenen die dit verzonnen hebben/slaatje willen slaan. zijn een stel onnozelingen... dit wordt nu vanzelf een site die niet meer bezocht wordt.. :D
...
geschreven door barrywarry, 10 aug 2012 18:07:20
@ HCA

Ik denk niet dat de wedstrijd zondag op een massaspurt eindigt. Daarnaast vind ik ploegen- en individuele tijdritten altijd boeiend. Maar voor het overige viel er tot nu toe inderdaad nog niet zoveel te beleven in de anders zo attractieve Eneco Tour.

Anderzijds vind ik ook niet dat Eneco Tour moet doen zoals de Ronde van België: van elke rit een kleine klassieker proberen te maken, een kleine Ronde van Vlaanderen, een kleine Gent-Wevelgem, een kleine Luik-Bastenaken-Luik en zo voort. Daarnaast worden er al bij al in België en Nederland niet zo gek veel vlakke WT-wedstrijden georganiseerd die op een massasprint eindigen: elke wedstrijd in het voorjaar op Belgische bodem wil langs de RVV-zone passeren, terwijl men in Nederland maar wat graag de heuvels van de Amstel aandoet.

Het is niet eenvoudig "hindernissen" aan te brengen op een parcours zonder daarmee al het merendeel van het deelnemersveld uit te schakelen voor de eindwinst. Mochten ze naast de RVV-rit van zondag tijdens de week nog een soort van LBL-rit hebben georganiseerd, dan had men een heel ander deelnemersveld: de klassieke renners nog de berggeiten zouden kans maken op de eindzege, en ik geloof niet dat bijvoorbeeld OPQ zo'n sterke ploeg afvaardigt voor een handvol WT-punten tijdens de rit van zondag.

Ondertussen ben ik toch benieuwd naar wat Contador de komende twee dagen gaat doen: zal zijn tijdrit al zo sterk zijn dat hij de schade kan beperken tegen Froome in de Vuelta? En rijdt hij zondag wel mee? Vond Contador kasseien niet te gevaarlijk?
...
geschreven door rahimns, 10 aug 2012 17:53:41
@HCA je valt in herhaling. Nu weten we wel dat dit een flutkoers is... over saai gesproken
...
geschreven door HCA, 10 aug 2012 17:07:24
5 massaspurts,ploegentijdrit en een individuele tijdrit,dit is met voorsprong de saaiste World-Tourwedstrijd van het jaar.Een dikke proficiat aan de organisatoren,het is inderdaad een hele opdracht om zo'n saai parcours in mekaar te steken.Dit terwijl al dat moois ligt te wachten in Zuid-Limburg,de Vlaamse Ardennen,de kust&de Ardennen.Dat ze de World-Tour status maar zo snel mogelijk afnemen van deze flutkoers!!! >:(
...
geschreven door Stampie, 10 aug 2012 17:06:20
Ik weet niet welke Raborenner dacht mee te gaan sprinten om daarna zijn benen stil te houden.... Dat leek echt nergens op.

Verder weer een waardeloos parcours met renners die rotondes afsnijden of die via het fietspad naar voren proberen te komen. Misschien vragen de renners op deze manier zelf wel om valpartijen ....

Schrijf commentaar
U moet ingelogd zijn om commentaar te geven. Eerst registreren als u nog geen account hebt.

busy
 
< Vorige   Volgende >

Zoeken op wielerland

Fietsvriendelijke Accommodaties

Wielerland Nieuwsbrief

Wil je de Wielerland Nieuwsbrief ontvangen? Meld je dan hier aan.

Wielerland Shop

Toertocht Kalender

25-05-2013 Biddinghuizen
08-06-2013 Apeldoorn
15-06-2013 Papendal Bike Event
22-06-2013 Oostvoorne -Zeeland
29-06-2013 Rotterdam
30-08-2013 WPC toertocht
31-08-2013 WPC toertocht
05-09-2013 Rondje Nederland
07-09-2013 Alblasserdam
07-09-2013 CFH Limburg
14-09-2013 Oostvoorne - Z-H Eilanden

Volg ons op:

Twitter  Facebook

Laatste uitslagen

19-05-2013   Tour of Japan
19-05-2013   Amgen Tour of California
19-05-2013   An Post Ras
19-05-2013   Simac Omloop Der Kempen
19-05-2013   Paris-Arras Tour
19-05-2013   Ronde de l'Isard
19-05-2013   Glava tour of Norway
19-05-2013   Giro d'Italia
18-05-2013   Grand Prix Criquielion
18-05-2013   Royal Smilde Olympia's Tour

Volgende 10 wedstrijden

20-05-2013   Tour of Japan
20-05-2013   An Post Ras
21-05-2013   Giro d'Italia
22-05-2013   Tour de Belgique - Ronde van...
22-05-2013   Bayern Rundfahrt
23-05-2013   Tour de Gironde
24-05-2013   Race Horizon Park 1
24-05-2013   Trophée Castel III
25-05-2013   Grand Prix de Plumelec-Morbi...
26-05-2013   Race Horizon Park 2

Wielerland.nl klassement 2013

 1  Peter Sagan 1031
 2  Christopher Froome 764
 3  Mark Cavendish 763
 4  Vincenzo Nibali 710
 5  Sergio Luis Henao Montoya 680

Overwinningenklassement 2013

 1  Mark Cavendish 10/3/1
 2  Peter Sagan 9/5/1
 3  Marcel Kittel 9/1/0
 4  Christopher Froome 7/3/1
 5  Andre Greipel 6/1/3

Laatste reacties

Visconti wint na knappe solo op de Galibier
@soigneeric Niks dan lof voor het aanvallend rijden van weening hoor maar het viel gewoon op dat di...
Alafaci verslaat Lammertink en wint Omloop der Kem...
Huh, Olympia's Tour was gisteren afgelopen hoor
Visconti wint na knappe solo op de Galibier
Het heeft hem inderdaad meer kwaad dan goed gedaan, maar ik denk dat je als wielrenner in de eerste ...
Visconti wint na knappe solo op de Galibier
@biker37 Ik heb in een interview gelezen met Gesink dat de publieke opinie hem zeer zwaar viel. Hij ...
Visconti wint na knappe solo op de Galibier
Saaaaaai. Maar goed, wel een landgenoot in de aanval. En nog een Fries ook! En m spaan kan Weening d...

Wielervrienden Login

Klik hier om direct naar Cyclingmates te gaan