Tour de France: De beklimmingen van de 16e etappe
dinsdag 17 juli 2012
ImageDe Tour de France van 2012 telt 25 beklimmingen van de tweede, eerste of buiten categorie. Geografisch gezien één beklimming in de Vogesen, drie in de Franse Jura, vier in de Zwitserse Jura, zes in de Alpen en elf in de Pyreneeën.

Het dak van de Tour de France wordt bereikt in de 16e etappe op de top van de 2115 meter hoge Col du Tourmalet.

16e etappe:

Col d'Aubisque: 16,4 km à 7,1 % (1709 m)


Col du Tourmalet: 19 km à 7,4 % (2115 m)


Col d'Aspin: 12,4 km à 4,8 % (1489 m)


Col de Peyresourde: 9,5 km à 6,7 % (1559 m)


17e etappe:
Col de Menté: 9,3 km à 9,1 % (1349 m)


Col des Ares: 6 km à 5,3 % (797 m)
Port de Balès: 11,8 km à 7,7 % (1755 m)
Peyragudes: 15,4 km à 5,1 % (1603 m)


 

Reeds gereden:

 

7e etappe:
La Planche des Belles Filles: 5,9 km à 8,5 % (1035 m)

 

 

8e etappe:
Côte de Maison-Rouge: 7,9 km à 5 % (784 m)
Côte de Saignelégier: 7,8 km à 6,1 % (979 m)
Côte de Saulcy: 4,6 km à 8,6 % (931 m)


Côte de la Caquerelle: 4,3 km à 7,6 % (827 m)
Col de la Croix: 3,7 km à 9,2 % (779 m)


10e etappe:
Côte de Corlier: 6,4 km à 5,5 % (762 m)
Col du Grand Colombier: 17,4 km à 7,1 % (1501 m)


11e etappe:
Col de la Madeleine: 25,3 km à 6,2 % (2000 m)


Col de la Croix-de-Fer: 22,4 km à 6,9 % (2067 m)


Col du Mollard: 5,7 km à 6,8 % (1638 m)


La Toussuire: 18 km à 6,1 % (1705 m)

12e etappe:
Col du Grand Cucheron: 12,5 km à 6,5 % (1188 m)


Col du Granier: 9,7 km à 8,6 % (1134 m)




14e etappe:
Col du Portel: 5,3 km à 6,3 % (601 m)
Port de Lers: 11,4 km à 7 % (1517 m)


Mur de Péguère: 9,4 km à 7,9 % (1375 m)

 

 



Commentaar (125)Add Comment
...
geschreven door jannemankov, 18 jul 2012 17:19:23
tja wie mij t meest verbaast ,drie jongeren van garderen,en stefan kruiswijk die gaan samen met sagan de komende tours kleuren. feli mannen mooie prestatie vandaag
...
geschreven door jannemankov, 18 jul 2012 17:14:37
tja ,ik bevestig mezelf met n kijk op de tour maar ja kom,ook wat geluk hebben he maar t zat erin dat t karakter mannetje zou gaan voor de overwinning,ik constateer ook t einde van evans als tour winnaar,ik heb ook goed gezien dat v d b n te kleine motor heeft om de tour te winnen.
...
geschreven door jannemankov, 18 jul 2012 16:30:01
thx mecc, en wat n rit vandaag wat n spanning om voekler je hoeft m niet te moeten maar wat n karakter.de smaakmaker van deze bergen zou ik zeggen,ik hoop dat ie wint
...
geschreven door Mecc, 18 jul 2012 16:00:17
Jannemankov gefeliciteerd met je verjaardag!
...
geschreven door jannemankov, 18 jul 2012 15:27:37
Ja ben in de running voor voekler,wat me verbaast en wat ik al eerder tipte de kopmannen doen niks of ze kunnen niet,ze hebben tot in de aspin nog geen trap teveel gedaan opmerkelijk maar ze vinden t nog te ver gezien hun motor inhoud.
...
geschreven door Mecc, 18 jul 2012 13:37:15
@jannemankov
wellicht krijg je gelijk vandaag met deze kopgroep!
...
geschreven door Braas, 18 jul 2012 12:41:55
Ik wil eigenlijk even een ander discussiepunt op tafel leggen en ben benieuwd wat jullie er van vinden.

In de Tour wil iedereen altijd op de eerste rij rijden, omdat knechten de sprinters of klassementrenners van voren moeten houden. Hectiek is dus groot.

Is het niet beter om als ploeg van een klassementrenner juist met de hele ploeg in het laatste wiel te gaan zitten. Alleen op momenten dat het door wind zou kunnen breken rij je naar voren. De andere tijd rij je met de complete ploeg in het laatste wiel van het peloton. Mocht er een valpartij voor je komen, dan kan je met de gehele ploeg het gat dichten naar het overgebleven peloton.
...
geschreven door jannemankov, 17 jul 2012 22:55:13
de toppers geven niet veel prijs morgen ik tip voekler omdat ie ook nog voor de bollen gaat.
...
geschreven door HCA, 17 jul 2012 20:33:08
Morgen rijdt er in de eerste kilometers een groep weg en de sterkste van de groep wint de rit,zullen opnieuw wel degelijke renners zijn,maar helemaal niet gevaarlijk voor het klassement.Ik hoop dat Evans,Van Den Broeck,Rolland,Nibali enz. alles of niets gaan spelen!dan kan het nog een leuke rit worden,anders is het terug treintjesdag...
...
geschreven door Lekkeband, 17 jul 2012 20:16:42
Morgen en overmorgen zullen de grote tenoren de dienst gaan uitmaken. De etappes lijken mij te zwaar voor een kopgroep met beperktere klimmers om voorop te blijven. Wie er morgen wint durf ik niet te voorspellen. Of toch maar een gokje: Van Garderen.
...
geschreven door achtpuntzes, 15 jul 2012 12:57:29
@ rahimns:

leuk filmpje van een leuke klim.

:)
...
geschreven door jannemankov, 15 jul 2012 11:41:08
Ik ben t met jullie eens wat t betreft die 25km na de top.maar van de andere kant als je nog echt goed zit kun je zomaar n minuut wegrijden.
...
geschreven door HCA, 15 jul 2012 11:35:11
@Rahimns
Een groot peleton zeker niet,maar die vlakke laatste 25 km schrikken toch wel af hoor...Die 25 km was helemaal niet nodig,na de afdaling is het maar 7 km meer tot Foix,maar de organisatie vindt het blijkbaar nodig om nog een lusje van 15 km in te lassen,echt doodzonde!
...
geschreven door rahimns, 15 jul 2012 11:30:42
Toch zal er vandaag geen groot peleton aan de finish komen, en ik ben benieuwd of Wiggins vandaag buigt of barst. Hier kan hij echt nog wel worden aangevallen. Misschien dat Froome hier het klassement voor Sky moet gaan redden als Wiggins niet mee kan.
...
geschreven door HCA, 15 jul 2012 11:30:42
@Rahimns
Inderdaad prachtige klim,spijtig dat ze van op de top niet rechtstreeks naar de aankomst rijden.Na de afdaling is het echt maar 7 km naar de aankomst hoor,door een nutteloze lus maken de organisatoren er bijna 25 km van...Oftewel,hoe maak ik een mooie rit naar de kloten... >:(
...
geschreven door jannemankov, 15 jul 2012 11:27:57
ik ben benieuwd of evans vdbr,nibali .in de aanval gaan in deze mooie rit op papier.
...
geschreven door HCA, 15 jul 2012 11:26:28
Zonder die nutteloze lus van 15 km in Foix,was dit waarschijnlijk een spektakelstuk geworden.Ik moet de organisatoren feliciteren hoe ze er steeds in slagen om zo'n prachtige rit kapot te maken.Nu pleegt een vluchter opnieuw zelfmoord als hij durft aan te vallen.De mur de Peguere is de mooiste klim uit deze Tour,spijtig van die nutteloze lus! >:(
...
geschreven door rahimns, 15 jul 2012 11:24:59
de 3e beklimming vandaag, de mur de Peguere heeft een hele zware 3 laatste kilometers. Ik heb deze tour echt al een paar boeiende beklimmingen gezien. Deze mogen ze in dat rijtje opnemen. Ik hoop dat ze hier in de toekomst nog eens de finish gaan leggen.
...
geschreven door Lekkeband, 12 jul 2012 13:55:33
Ik citeer Gesink na afloop van de tijdrit van maandag: ?Ik ben zeker gemotiveerd om nog wat te laten zien. Ik heb me niet zo lang voorbereid om nu een beetje door Frankrijk te gaan lanterfanten.?

De werkelijkheid:
Gesink wordt zojuist zelfs aan de voet van de eerste col al afgereden door een onbeduidende kopgroep. Dat wordt dus toch lanterfanten de rest van de Tour.
...
geschreven door jannemankov, 12 jul 2012 12:41:24
t enige wat ze bij rtl kunnen is alles met de grond gelijk maken .dat noemen zich wieler en sportsupporters eerst de nationale voetbal met de grond gelijk maken terwijl we wel vice-kampioen 2010 zijn,en nu zijn ze weer de kopmannen de grond in t boren terwijl ze zelf de cauberg niet overkomen,ik ken er alleen van zeggen wat een onkunde zit daar bijelkaar.kijk jh en co ik ken jullie ook afzeiken.een limburgsewielerfanen voetbalsupporter
...
geschreven door biker37, 12 jul 2012 12:28:18
Is beter voor Robert en Bauke om af te stappen.
Ze zouden eigenlijk bewondering moeten krijgen omdat ze doorgaan, maar krijgen nu door de ondeskundige media, de RTL-club voorop, onterecht een bak stront over zich geen gegooid. Schandalig gewoon.
...
geschreven door UrbanSteel, 08 jul 2012 16:03:35
Schijnt niet goed te gaan met Robert , hij zit in groep met Greipel.

Jammer , maar het is niet anders.
...
geschreven door flor, 08 jul 2012 16:02:39
Man man, nu is het eens een open Tour en nu wordt het direct als saai gezien. We hebben verdorie strijd gezien gisteren, in plaats van een gezondheidswandelijk met 40 man boven.n Leve de verrassing, leve Froome! Waarom moeten we nu al gaan klagen als ze eindelijk eens níét bij elkaar blijven?

& sorry maar met de eindeloze rabodiscussie ga ik me niet bemoeien, zeker niet als het enkel over Gesink gaat en zéker niet als het al gaat over hoe het een paar eurocenten worden besteed aan die Gesink.
...
geschreven door Karper, 08 jul 2012 15:54:14
@Peer73,
Als U dezelfde blessure gehad zou hebben als Gesink, had U waarshijnlijk de deur platgelopen bij de diverse instaties om een levenslange WAO-uitkering te krijgen.
...
geschreven door Peer73, 08 jul 2012 14:55:59
Als Nederlandse wielerfan hoef je,zoals vorig jaar, niet meer te rekenen op onze "Nationale SLAPPELING" Gesink.
Indien er er een mug prikt is zijn "vorm naar de kloten". Nee Rabo moet eerst maar eens naar zijn mentale gesteltheid onderzoek laten doen,i.p.v.(de geldverslindende)kosten in de windtunnel. Tenslotte is het ook deels mijn geld (als klant van de Rabobank)
...
geschreven door HCA, 08 jul 2012 11:11:20
@Rahimns
Er zijn nog genoeg concurrenten over,de meeste staan nog binnen de 2 minuten of in die buurt.Dit is een mooie rit voor Nibali en Sanchez om iets te proberen.Rabobank moet er ook flink tegenaan,net zoals Vandenbroeck,Vanendert en wie weet ik nog allemaal.Als ze natuurlijk voldoende hersteld zijn en de moed ervoor hebben...
...
geschreven door jannemankov, 08 jul 2012 10:03:54
ik ben benieuwd of we nederlanders in de aanval zien gaan in deze mooie korte jura rit nog 181 in koers
...
geschreven door jannemankov, 08 jul 2012 00:49:51
in 1980 starten de ritten tussen10 en elf uur nu steeds na 12 u sindsdien winnen we de laatste 7 jaar hier niks meer ik vind dit raar.hoe dan ook we missen de juiste voorbereiding om te winnen
...
geschreven door jannemankov, 08 jul 2012 00:27:44
die hufterige jury wou zichzelf opeen voetnoot zettendoor onze jongens 20sec aan te smeren,terwijl iedergezond mens met verstand de koers had geneutralizeerd met zoveel slachtoffers
...
geschreven door rahimns, 07 jul 2012 17:24:32
Je kan zeggen wat je wilt, maar deze klim heeft toch meer mensen pijn gedaan dan gedacht. Er zijn nu al bijna geen concurrenten meer over...
...
geschreven door HCA, 07 jul 2012 14:59:21
Woorden van Maarten Ducrot:'We zitten met zijn allen naar een non-koers te kijken!'.....
Inderdaad,weg met die oortjes en de elektronica!Weg met de telegeleide robotten!
...
geschreven door Karper, 07 jul 2012 14:45:56
Moet deoorzaak van de valpartijen niet veel meer bij de ploegen zelf gezocht worden, dan het parcours ed de schuld geven.
Vroeger had de kopman de hele dag een knecht bij zich. Met 20 ploegen was er gewoon ruimte genoeg bij de eerste 60 plaatsen. Nu willen de ploegen gegroepeerd rijden; dat betekent dus dat 180 man de eerste 60 plaatsen willen bezetten. Dus elk gaatje wordt benut voor een plekje, maar die gaatjes moeten juist gebruikt worden om valpartijen te minimaliseren en daarmee de veiligheid te bewaren.
...
geschreven door UrbanSteel, 07 jul 2012 14:13:53
@rahimns

"Maar het feit blijft dat niemand de eigenlijke valpartij gezien heeft en dus niet te oordelen valt wie waar zat. Het enige wat ik hoor is dat de Raborenners vrij vooraan zate"."

Je zegt dus zelf dat niemand iets heeft gezien , feit is dus dat ze niet bij de eerste vijftig zaten , er zaten er vier voor , dat maakt 54 Kroon en Zabriskie worden 71 en 72 , zijn er dus hooguit een stuk of 16 terug kunnen komen als dat al het geval was , daar het peloton dus volgen velen ruim 70 en volgens Gert Jakobs 80 kilomter per uur ging , dan is er dus geen sprake van terug komen meer .

Blijft staan dus , geen Rabo renner bij de eerste vijftig op dat kritieke moment in de edtappe als je de uitslag en koersverloop goed leest , op zo'n peloton komt bijna niemand terug .

Ik dacht dat oudrenners toch wel wat ervaring hadden over het wielrennen hier ( Gert Jakobs word op handen gedragen ), de meeste hier zitten op een fiets maar hebben denk zelden of nooit een grote koers gereden.
...
geschreven door HCA, 07 jul 2012 14:05:23
@Rahimns
Altijd leuk!
...
geschreven door wielerliefhebbert, 07 jul 2012 13:58:56
Sooike, je bent echt lachwekkend, je bent hier alleen als Rabobank slech presteert... Als Gesink een rit nog zou winnen, of Mollema,vdan ben je hier niet, dat weet ik zeker...
...
geschreven door rahimns, 07 jul 2012 13:49:43
Hier kan je kijken naar een filmpje met daar het nieuwe laatste deel van deze klim

http://www.youtube.com/watch?v=FqnoZqgW11A

...
geschreven door Fernandi, 07 jul 2012 13:46:30
Ja, dat alle slachtoffers van de valpartij fit zijn voor de rit van vandaag is niet heel erg realistisch inderdaad.
Wederom een dagje tandenknarsen dus ;)
...
geschreven door HCA, 07 jul 2012 13:35:50
@Fernandi
Ik vrees,dat de rekening voor iemand die niet over de volle 100% van zijn mogelijkheden beschikt,wel eens heel snel zou kunnen oplopen en dan praten we al snel over minuten..Hopelijk zijn Gesink&co voldoende hersteld.
...
geschreven door Fernandi, 07 jul 2012 13:29:19
Dan zouden de tijdverschillen nog kunnen meevallen inderdaad, maar ik vrees het ergste.
...
geschreven door HCA, 07 jul 2012 13:27:54
@Rahimns
Ik heb het opgezocht,het laatste stuk is 350m lang aan gemiddeld 14%,de laatste 200m zijn de steilste,dit is overigens een nieuw stuk weg,speciaal aangelegd voor de Tour.
...
geschreven door nixanders, 07 jul 2012 13:27:18
Het gebeurde inderdaad net naast Cancellara. Daarom is het ook jammer dat hij niet viel, want dan lag de koers stil.
...
geschreven door Fernandi, 07 jul 2012 13:22:10
Het is al veelzeggend dat jij hun mening nodig hebt om je niet bestaande eigen inzicht te voorzien van argumenten.

Daarbij blijkt wel dat zowel jij als de mensen die je noemt niet over voldoende informatie beschikken, zelfs een kind van 5 kan achter die info komen, en dus vaststellen dat bovengenoemde uit hun nek zwammen.
...
geschreven door rahimns, 07 jul 2012 13:21:10
@sooike het probleem met die oud-renners is dat ze allemaal praten vanuit hun eigen tijd, en het wielrennen is veranderd. Trouwens heb net het stuk van rooks gelezen en dat klinkt toch wel iets genuanceerder als dat jij hier brengt. Maar het feit blijft dat niemand de eigenlijke valpartij gezien heeft en dus niet te oordelen valt wie waar zat. Het enige wat ik hoor is dat de Raborenners vrij vooraan zaten.
...
geschreven door sooike, 07 jul 2012 13:14:52
Ja hoor...Boogerd, Rooks, Winkels en nu ook Peter Winnen kletsen allemaal uit hun nek en de 'kenners "hier zetten meteen hun hakken in het zand :
...
geschreven door Fernandi, 07 jul 2012 13:02:56
@ HCA, je hebt eens gelijk ;D
...
geschreven door HCA, 07 jul 2012 12:58:37
Steeds dat gezeik waar je moet zitten....De vorige dagen hadden ze geluk,gisteren hadden ze pech.Of je nu vooraan,achteraan,opzij of weet ik waar zit,het maakt allemaal geen moer uit,als je pech hebt lig je tegen het asfalt,zo simpel is het.
...
geschreven door Fernandi, 07 jul 2012 12:58:16
Sooike, als je niet zelf hebt gekeken ga je maar mensen quoten?

De valpartij gebeurde naast Cancellara, oftewel net achter de 1e rij.
Voor hem zaten enkel sprinters ploegen, had Rabo daar gezeten had je weer komen brullen over waarom ze in godsnaam voor Renshaw werken.

Oftewel, je hebt weer de klok horen luiden maar zoals wel vaker geen idee waar de klepel hangt.
...
geschreven door rahimns, 07 jul 2012 12:57:51
@HCA dat laatste stuk is echt langer dan 250 meter. Ik geloof ruim 400 meter. Ook het begin is flink stijl. Ik ben het wel met je eens dat je echt vanaf het begin erin moet vliegen om enig verschil te maken. Wacht je tot de laatste 400 meter dan wordt dat een stuk lastiger.
...
geschreven door HCA, 07 jul 2012 12:54:42
@Rahimns
Die steile stukken bevinden zich in de laatste 250 m van de klim,daar ga je echt niet veel tijd meer verliezen,wel leuk voor de strijd om de ritzege.Deze klim gaat zeker brokken maken,vooral met het gehavende peleton in het achterhoofd.....
...
geschreven door rahimns, 07 jul 2012 12:53:51
@Sooike wat een gelul, ze zaten niet in de buik van het peleton. Ik hoor nu al 2 oudrenners (ook Boogerd) allemaal onzin uitkramen en dat voor renners met hun ervaring.
...
geschreven door sooike, 07 jul 2012 12:51:46
Steven Rooks vanmorgen in het AD over de etappe van gisteren: "Rabobank zit wel erg vaak in de buik van het pelton. Drie kopmannen en alle drie in elkaars wiel....niet slim...", Goede visie Steven !
...
geschreven door sooike, 07 jul 2012 12:50:00
Hebben Kruijswijk, Mollema en Gesink vandaag al een Snelle Jelle-pakket meegekregen zodat ze vandaag wel voor in het peloton kunnen zitten ?
...
geschreven door Fernandi, 07 jul 2012 12:23:52
Tjah, tot aan gisteren was ik blij dat er zo'n berg inzat, Mollema en Poels zouden daar goed uit de voeten moeten kunnen, maar nu had ik er liever een echt TDF bergje gezien...

Ik vrees voor nog meer tijdverlies.
...
geschreven door rahimns, 07 jul 2012 12:20:30
@HCA je moet niet kijken naar de gemiddelde van deze klim. Het is een hele onregelmatige klim met in het laatste deel stukken boven de 20%, voor tdf begrippen echt steile stukken.
...
geschreven door biker37, 07 jul 2012 12:18:54
Voor Tourbegrippen is dit een muur. Voor Giro en Vuelta begrippen is het een eitje als je deze klim gaat vergelijken met de Zoncolan, de Mortirolo en de Angliru.
...
geschreven door HCA, 07 jul 2012 12:16:24
@Rahimns
5,9 km aan 8,5% voor de Tour ongekend?Wat dacht je van een aankomst op de Puy de dome,laatste 5km aan gemiddeld 12,5%!Dit is een leuke aankomst,maar alleen de laatste 250m zijn steil,de rest valt best mee.Was een leuke rit geweest mocht deze op dag 3 gereden zijn:proloog in Luik,op dag 2 Luik-Metz,dwars door de Ardennen en op dag 3 La Planche des belles filles,had ons en vooral de renners veel leed kunnen besparen....
...
geschreven door rahimns, 07 jul 2012 12:00:23
Ik ag gisterenavond bij de avondetappe de beelden over deze klim en het was indrukwekkend. Niet de langste klim, maar zeker 1 van de steilste... voor de tour ongekend zelfs.
...
geschreven door rahimns, 29 jun 2012 20:26:03
Ik ben daarom ook wel heel benieuwd hoe dit uitpakt voor de klassementsrenners. Wordt in ieder geval een hele intressante aankomst. Misschien wel 1tje die we in de toekomst vaker zullen terugzien.
...
geschreven door UrbanSteel, 29 jun 2012 20:24:06
5,9 kilometer is nou niet echt een lange beklimming , hij is steil , o.k. , in de ardennen heb je ook redlijk lange beklimmingen van ruim 4 kilometer .

Dit is nu echt een Col/heuvel die voor velen van ons verrassend kan uitpakken.

De Alto de El Angliru is 12,5 kilomter lang , en gemiddeld 10,1% , kijk dan heb je het over afstanden , stijgingspercentages heb ik het nu niet over , want dan overtreft deze alles .
...
geschreven door rahimns, 29 jun 2012 20:14:07
Maar dit is toch echt een bergbeklimming en geen explosieve aankomst zoals Huy. Hier zal Gilbert echt niet mee kunnen komen. Hier gaan we de klimmers aan het werk zien, en Gesink houdt van dit soort steile beklimmingen. En hier zal hij toch echt moeten proberen verschil te maken met Wiggins, zoveel kansen gaat hij verder niet krijgen. En deze beklimming heeft echt veel weg van de laaste 6 km van Mnt Baldy. Dit moet hem echt wel liggen.
...
geschreven door UrbanSteel, 29 jun 2012 20:08:35
Denk toch dat dit een stukje lastiger is als de muur van Huy .

Muur van Huy is gemiddeld 9.8% en deze 8.5% , en die 8.5% komt alleen maar omdat er een stukje afdaling inzit , en als er op het laatst zoals jij vermelde nog 400 meter extra aangeplakt zit met daar in een stukje van 28% , nou dan is in mijn ogen de Muur van Huy een leuke gezondheidwandeling. ;)
...
geschreven door rahimns, 29 jun 2012 19:43:07
Dit is een klim van bijna 6 km lang en dus niet zo explosief als Huy, ik denk dat hij juist hier goed uit te voeten kan omdat hij vanaf de voet (14%) al iedereen pijn kan doen. Lijkt een beetje op de laatste deel van mount baldy, die ook een heel steil laatste deel had en waar hij zijn aanval deed.
...
geschreven door UrbanSteel, 29 jun 2012 19:37:59
@rahimns

Volgen wie het volgen kan , de ene keer wordt gezegd dat een klim te steil is voor Gesink "muur van Huy , Cauberg" , hij is daar niet explosief voor , en nu kom jij met 28% stijgingspercentage en dat dat op het zijn lijf geschreven is .

Ik zelf denk dat Gesink meer van de iets zwaarder lopende cols moet hebben waar hij zelf op kop gaat rammen zodat iedereen er af moet.
...
geschreven door rahimns, 29 jun 2012 19:28:19
Nog even terugkomen op die aankomst op La Planche des Belles Filles, die schijnen ze dus met 400 meter te hebben verlengd en heeft daar een stijgingspercentage tot 28%,nog niet voorgekomen in de tour. Daar gaat toch echt wel wat verschil gemaakt worden. Deze aankomst moet Gesink op het lijf geschreven zijn.
...
geschreven door rahimns, 28 jun 2012 07:39:23
@HCA het is 6 kilometer, en verder moet je verder kijken dan alleen het gemiddelde er zitten echt steile stukken in die klim. Verder is het de 1e kans om de tijdrijders op achterstand te zetten. De klimmers moeten wel aanvallen en zullen het daar zeker gaan proberen.
...
geschreven door HCA, 28 jun 2012 06:42:33
@Skibby
Als je wacht,dan is het omdat je niet beter kan,zo simpel is het.Hesjedal&De Gendt stonden op het podium omdat ze tot de beste klimmers behoorden in de Giro,zo simpel is het.Hesjedal was de beste klimmer van de favorieten op Cervinia&Pampeago,Hij maakte steeds het verschil,de rest kon niet mee.Precies door het zware parcours krijg je een niet te controleren wedstrijd,je krijgt man tegen man duels,waarvan de uitkomst wel eens heel verrassend kan zijn.Als jij niet verrast wil worden en kijken naar een wedstrijd waarvan je op voorhand weet wie gaat winnen,mij niet gelaten hoor.
@Rahimns
Je hoeft an Belles filles nu ook weer niet teveel te verwachten hoor,5km aan gemiddeld 8,5% e dan nog de enige beklimming van de dag...
...
geschreven door rahimns, 28 jun 2012 01:21:16
Toch zitten hier een paar veradelijke klimmetjes tussen hoor, het gaat misschien dan wel niet heel hoog. Maar ze zijn bijna nog nooit zo steil geweest. 18 tot boven de 20% in een aantal van hen. Alleen al de aankomst op La Planche des Belles Filles in het eerste weekend gaat echt al voor wat verschillen zorgen. Op zondag staat er echt al een eerste klassement met de nodige verliezers, daar ben ik van overtuigd.
...
geschreven door skibby, 28 jun 2012 01:10:18
Giro: Veel bergen, hoge bergen, pracht parcours. Praktijk: Iedereen wacht, afwachten maar, met als gevolg dat tijdrijders als Hesjedal en De Gendt op het podium staan. Wie dit van tevoren gezegd had, was voor gek verklaard. Kortom., zwaar parcours, maar outsiders en bepaald niet de beste klimmers als winnaars.
Zou in deze Tour dus wel eens net andersom kunnen zijn. Niet wachten op de laatste klim, maar aanvallen. Op De Gendt na is dat in de hele Giro niet gebeurd.
...
geschreven door bil naad, 26 jun 2012 21:06:43
ik zie nibali en sanchez er wel samen tussenuit knijpen in een natte afdaling, net als in de vuelta vorig jaar waar op een gegeven moment allemaal groepjes rondreden in de jacht op elkaar richting finish.

diegenen voor wie de tour dit jaar niet ideaal is, weet dat er iets anders moet gebeuren om te excelleren, wat een verrassende open strijd kan opleveren.
...
geschreven door jaa, 26 jun 2012 12:26:54
Het zal een saaie tour worden. Nà 2 weken zullen we de winnaar al kennen. In de cols zal er bijna geen verschil zijn. De eerste lange tijdrit is beslissend.
...
geschreven door TdFfan, 26 jun 2012 09:08:56
ik ben pas 14 dus niet uit de tijd van de hippies :). Maar ik ben het met HCA eens dat er geen échte koninginnenritten meer zijn tegenwoordig.Het gaat altijd om de laatste tijdrit. Misschien moeten ze die tijdrit verplaatsen naar voor de bergen, dan zal er veel meer spektakel komen
...
geschreven door achtpuntzes, 26 jun 2012 08:46:39
sommigen van jullie lijken wel een stelletje oude hippies...

die blijven ook altijd maar over vroeger praten en leven ook vaak in het verleden :P
...
geschreven door TdFfan, 26 jun 2012 08:16:29
ik sluit me helemaal aan bij HCA. En ik vind t ook vreemd dat niemand het daar mee eens is, maar iedereen zijn eigen mening zal ik maar zeggen
...
geschreven door Maykel27, 25 jun 2012 23:47:35
Die rit in de Giro met De Gendt was uiteraard mooi, maar ook daar eindigde de echte toppers in het klassement (op dat moment) op een servet van elkaar. Renners maken de koers, hoewel een mooi parcours natuurlijk wel meehelpt :)
...
geschreven door skibby, 25 jun 2012 23:17:49
@HCA: Met weemoed denk ik terug aan die etappes uit de tijd van mijn over over grootvader. zoals die tour van 1903; etappes van meer dan 400 kilometer. Ritter waarbij nummer 6 op meer dan 3 uur aankwamen. Dat waren nog eens ritten. Vergeleken hiermee zijn de huidige touretappes maar trainingsritten
...
geschreven door bil naad, 25 jun 2012 22:19:28
en aangezien ik niet echt een fan van de schleckjes ben,hoopte ik dat ze echt zouden rijden en hem weer inhalen zodat een ander kon winnen.
dus daarom was dat volgens mijn beleving zeker niet de mooiste rit.
die rit met hoogerland,sanchez,voeckler en flecha en casar?, dat vond ik een mooie koers tot de val, maar die val maakt die rit ook meteen memorabel.
beelden zoals felcha en hoogerland die samen het laatse heuveltje samen naar huis rijden, zal ik nooit meer vergeten.
...
geschreven door bil naad, 25 jun 2012 22:08:39
@hca
je kan aan mij toch niet vragen wat jij de mooiste rit vond?
lol.
De mooiste rit vond ik die dag dat Evans met zijn fiets aan het kloten was,welke etappe dat was vind ik van minder belang.
...
geschreven door HCA, 25 jun 2012 21:02:01
@Bil Naad
Wat was vorig jaar de mooiste rit in de Tour???juist,de rit over de Agnello,de Izoard en aankomst op de Galibier,gewonnen door Andy Schleck.Dat was een volwaardige koniginnerit,dat is het beste bewijs dat je zo'n ritten echt nodig hebt om de jongens van de mannen te scheiden.Dit jaar zie ik niet zo'n rit,ik vind dat spijtig.Ik zou zeggen,3 ritten die steeds zwaarder worden met de koniginnerit op de voorlaatste dag,dan de TGV in gevolgd door een tijdrit in Parijs.1 van de moeilijkste beklimmingen in deze Tour is de mur de Peguere,die leggen ze dan op 40 km van de aankomst,na 10 km bergaf volgen dan nog 30 vlakke kilometers,ik vind zo'n zaak erg,nu doen ze eens een steile klim en leggen ze hem op een nutteloze plaats,echt doodzonde!Hetzelfde kan gezegd worden van Grand Colombier,Granier en noem maar op!!Erg,heel erg!
...
geschreven door bil naad, 25 jun 2012 20:42:25
het zijn de renners zelf die beklimmingen wel of niet moeilijk maken.
wel zullen er velen het treintje van wiggins aanhaken, maar voor en achter dat treintje zal heus wel strijd komen.
een sprinttour,klimtour en tijdrittour kunnen allen spannend zijn en zo houdt je het leuk voor iedereen.
voor mij mag ook elke tour superzwaar zijn met grote verschillen, maar de media en sponsors willen een snelle korte actieve race.
zij hebben geen zin in ritten van 300 km over 6 bergen.
ergens in het midden ligt de ideale koers.
...
geschreven door HCA, 25 jun 2012 20:33:51
@Rahimns
Koninginnerit op voorlaatste dag!!! Daarna de TGV in en tenslotte een tijdrit in Parijs,lijkt me geen verkeerde keuze.Ik zeg niet dat die koniginnerit na 1 week moet komen.....
...
geschreven door rahimns, 25 jun 2012 20:27:52
En dat is dan ook meteen waarom het dan saai wordt. Nu zal je zien blijft de tour tenminste lang spannend omdat er veel renners lang meekunnen. Je kan er dus ook op een andere naar kijken.
...
geschreven door HCA, 25 jun 2012 20:06:22
@Glaasje Rosé
Je mag zeggen wat je wil,maar ik mis zo'n etappes in de Tour tegenwoordig....Lange en zware etappes zorgen op de duur voor zeer grote verschillen,dat vind ik genieten!Zag je ook in de Girorit dit jaar,die gewonnen werd door De Gendt,15 minuten na de winnaar hadden slechts 20 renners de aankomst bereikt.Dat is nu juist,wat de wielersport zo mooi maakt!
...
geschreven door Glaasje Rose, 25 jun 2012 19:57:20
@HCA
Vroeger was alles beter he! Wat ben jij een apart mannetje. Kan je niet bij die andere zielige mannetjes op wielerflits ofzo gaan zitten
...
geschreven door HCA, 25 jun 2012 19:39:54
Met weemoed denk ik terug aan die legendarische Alpenetappes uit mijn jeugd,zoals bijvoorbeeld die etappe uit de Tour van 1973 tussen Moutiers en les Orres,237,5km,meer dan 6000 hoogtemeters met achtereenvolgens de beklimming van de col de la Madeleine,de Télégraphe,de Galibier,de Izoard en de slotklim naar Les Orres.De rit werd gewonnen door Ocana voor Fuente,Joop Zoetemelk werd zesde in deze rit op bijna.....21 minuten.Dat waren nog eens koninginneritten!!Vergeken hiermee zijn deze Tourritten maar trainingstochtjes!!
...
geschreven door jan c, 25 jun 2012 19:28:12
Als nederig trimmertje heb ik onlangs de Plancher de belle filles opgefietst. Een smerige steile puist. De laatste 300/400 meter voor de finish is een nieuw stukje aangelegd asfalt dat echt zeer pittig is! Ben zeer benieuwd hoe de renners in de Tour hier in volle finale naar boven komen. Er kunnen toch zeker wel verschillen worden gemaakt.
...
geschreven door Rabofan!, 02 jun 2012 13:09:19
is ook niet nodig
...
geschreven door achtpuntzes, 02 jun 2012 12:53:46
eventuele prijzen zullen afhankelijk zijn van al dan geen sponsoring. ik ga er van uit dat Admin ons niet zal gaan overladen met prijzen betaald uit eigen zak ;D
...
geschreven door Rabofan!, 02 jun 2012 12:28:30
@achtpuntzes
mooi! ik doe het dan hopelijk beter dan de giro...
...
geschreven door achtpuntzes, 02 jun 2012 12:05:06
@ Rabofan:

natuurlijk komt er een tourspel.

of de winnaar daarvan allen wordt overladen met eeuwige roem of dat er ook prijzen te winnen zijn, weet ik niet.

in ieder geval ga ik proberen mijn zesde plaats van vorig jaar te overtreffen (ja, dat zal heeeel moeilijk gaan worden)
...
geschreven door HCA, 02 jun 2012 11:34:57
Klimmers zijn enorm benadeeld,als je ziet,dat de zwaarste aankomst bergop in de Vogezen ligt,dan weet je het wel.....De klimmers zullen moeten samenwerken om de tijdrijders los te rijden,een coalitie waarin ik helemaal niet geloof.Evans&Wiggins hebben volgens mij wel geen enkele kans....
...
geschreven door Rabofan!, 02 jun 2012 11:23:01
ik ben het wel eens met panthera. Het zal echt spannender worden dan de giro.

een vraag:
zal er een tourspel komen?
...
geschreven door skibby, 02 jun 2012 09:43:32
Ach sooike toch...
...
geschreven door sooike, 02 jun 2012 08:48:59
Ik voorspel dat al die hoge Rabobankverwachtingen niet gaan uitkomen. Teveel kopmannen die, als puntje bij paaltje komt, niet voor elkaar door het vuur zullen gaan. Oorzaak: een veel te slappe ploegleiding en een direktie die dit seizoen alles op de Tour gooit. De deelname aan de Giro was daarom een aanfluiting en een belediging voor de Nederlandse wielersport.
...
geschreven door Panthera, 01 jun 2012 22:53:07
Ik denk dat het wel eens een spannende TDF kan worden. De tijdrijders zijn dan misschien wel favoriet maar het is aan de klimmers om er voor te zorgen dat ze de tijdrijders eraf rijden. Het zou zomaar de TDF van de aanvallers die het lef hebben om eerder een aanval te plaatsen kunnen worden. Ik zie het al helemaal voor me.. Gesink, Mollema, Kruijswijk om de beurt aanvallen en zo veel voorsprong pakken. Voor mij zijn zij de topfavorieten! of zit ik hier nu hardop te dromen :)
...
geschreven door skibby, 01 jun 2012 21:44:28
Gezien het parcours had Vandenbroeck ook beter de Giro kunnen rijden, geldt ook voor Vanendert.
...
geschreven door HCA, 01 jun 2012 21:32:47
In Westra geloof ik niet voor het klassement,1 week is geen probleem,maar 3 weken,nee,heeft veel te weinig PK onder de motorkap.Westra is een V12 motor die verschrikkelijk veel PK kan ontwikkelen,maar helaas snel is opgebrand.
...
geschreven door HCA, 01 jun 2012 21:29:01
Rabobank moet kiezen,2 van de 3 zullen zich moeten leegrijden,Mollema&Kruijswijk zullen zich leegrijden voor Gesink,die misschien top 5 kan rijden.Wedden op 3 paarden kan niet....Ik had Mollema&Kruijswijk Giro&Vuelta laten rijden en Gesink de Tour.
...
geschreven door skibby, 01 jun 2012 21:25:15
Trouwens, niet te onderschatten de 1e week. Leuke aankomsten in Luik en zeker ook Boulogne sur Mer. Is wel secondenwerk, maar betekent wel al dat de groteren zich moeten laten zien. Dan de etappe naar Rouen, voor tussen Dieppe en Fecamp langs het kanaal met steeds venijnige beklimmingen. als het daar waait (en dat doet het vaak) kun je leuke waaiers verwachten waar de mindere renners er in de klimmetjes af moeten.
...
geschreven door skibby, 01 jun 2012 21:22:27
Als Voeckler top 10 kan eindigen, kunnen Gesink, Mollema, Kruiswijk, Poels en Westra dat ook.
...
geschreven door HCA, 01 jun 2012 18:48:49
@Achtpuntzes
Ik verwacht dat Voeckler ongeveer op plaats 10 terechtkomt.Pierre Rolland wordt de nieuwe Voeckler,denk top 5.
...
geschreven door achtpuntzes, 01 jun 2012 18:44:34
en wat denken jullie van Voeckler?

zal die zijn kunststukje van vorig jaar kunnen overdoen? of misschien zelfs nog verbeteren? of zou dat eenmalig geweest zijn?
...
geschreven door HCA, 01 jun 2012 18:40:24
@Sooike
Vergeet Evans,Wiggins ea! denk je nu echt,dat ze met deze wieltjesplakkers opnieuw richting Parijs gaan rijden?,vergeet het maar,die 2 hebben geen schijn van kans,ik voorspel zelfs een opgave van beiden...
Andy Schleck,Nibali,Samuel Sanchez,Gesink&Rolland worden de mannen!!
...
geschreven door admin, 01 jun 2012 11:24:58
Nee, wij schrijven zelden tot nooit nieuwsberichten over meningen van columnisten in een krant. Voor zulke discussies zijn voldoende wielerfora op het internet te vinden
...
geschreven door UrbanSteel, 01 jun 2012 11:09:45
@admin

Dats is duidelijk , geen moeite mee , en dank voor de uitleg.

Is er een mogelijkheid dat er een topic komt met die uitspraak van Boogerd ?
...
geschreven door admin, 01 jun 2012 10:43:53
@UrbanSteel
Gaarne alleen reacties plaatsen die betrekking hebben op het nieuwsartikel. De mening van Boogerd in een bepaalde krant heeft niets te maken met de beklimmingen van de Tour de France.

Alvast bedankt
...
geschreven door sooike, 01 jun 2012 09:24:26
Oefenen op waaiers zal enkele dagen vruchten kunnen afwerpen ! Cols vaak veel te ver van de aankomst !
Evans voor mij favoriet !
...
geschreven door danny1985, 01 jun 2012 02:05:52
jaja zin in de tour wel erg jammer dat de mont vetoux er niet in zit daar had ik toch aardig wat vuurwerk verwacht
...
geschreven door mikespaan, 01 jun 2012 00:13:04
Wat een laf parcours weer, met deze bergen is er veel meer uit te halen.

En 2 jaar op rij de revelatie worden van een grote ronde lijkt me lastig, ik denk dat Westra weleens een verrassend goede tour kan rijden.
...
geschreven door lancethegreat4, 31 mei 2012 21:12:53
Benieuwd wie de revelatie gaat worden. Ik verwacht weer wel een sterke Rolland.
...
geschreven door floyder1, 31 mei 2012 19:45:03
Denk dat Bonificatie secondes juist niet ingevoerd moeten worden, dan wachten de grote namen nog langer met aanvallen en krijgen we "massa"sprints bergop:D
...
geschreven door rosencrantz, 31 mei 2012 19:36:13
de rit naar Boulogne sur mer , la planche en naar Porrentuy zijn misschien geen hooggebergte, maar het zijn wel lastige ritten, waar je de Tour kan verliezen en die naar alle waarschijnlijkheid een mooie winnaar zullen hebben.
...
geschreven door Rabofan!, 31 mei 2012 19:29:44
nou ik wil niet veel zeggen over rotparcours maar dit is toch mooi hoor
...
geschreven door HCA, 31 mei 2012 19:08:45
@UrbanSteel
Dat het dak van de Tour 2012 slechts 2115 m is,is niet het probleem.De mooiste slotklim is La planche des belles filles en die is slechts 1035m hoog.Het moet niet altijd de Stelvio zijn hoor om grote verschillen te maken,enkele km steil bergop en je kan al prijs hebben,daarom vind ik Peyragudes&La Toussuire zo'n rampen....Het klimmen op grote hoogte kan een probleem zijn voor sommigen,maar we moeten het natuurlijk niet overdrijven.Had graag de zwaarste cols op het laatste van de ritten gezien,spijtig.
...
geschreven door UrbanSteel, 31 mei 2012 19:00:27
Het dak van de tour is dit jaar de Col du Tourmalet 2115 meter , jammer dat ze geen hogere cols pakken.

Nu heb ik een vraag voor de echte experts , klopt het dat er renners zijn die wel kunnen klimmen , maar in problemen komen bij 1750 meter , anderen dan weer bij 2200 meter , en er zijn er die gewoon door kunnen gaan tot zo'n 3000 meter en nergens last van hebben .
Cols tot 1750 meter kunnen meer hoogte/klim meters hebben als cols van 2200 meter , het is dus niet het verhaal dat de ene col maar tot 1750 meter gaat en de andere tot 3000 meter .
...
geschreven door Glaasje Rose, 31 mei 2012 18:58:51
Dit gaat een mooie tour worden. e rasechte klimmers moeten aanvallen om tijd te pakken op de tijdrijders zoals Evans en Wiggins.
Kijk er naar uit!!
...
geschreven door HCA, 31 mei 2012 18:53:10
Beklimmingen genoeg,alleen spijtig dat de zwaarste beklimmingen het verste van de aankomst liggen,zoals ieder jaar eigenlijk.Aan de streep komen ze dan af met een 'loper' zoals in la Toussuire..Grand Colombier ligt veel te ver van de aankomst om iets te betekenen,ook mur de Peguere,Granier ea.hebben hetzelfde probleem.De ploegmaten verzamelen zich rond hun kopman om dan gedurende de laatste 30 vlakke kilometers de zaken terug recht te trekken.
...
geschreven door marceldekok, 31 mei 2012 17:29:05
Opvallend.. een aantal nieuwe beklimmingen die stijler zijn. Meer spektakel?
Het is toch een nieuwe col voor de Tour (de Grand Colombier). Mooi dat ze hem nu eindelijk gaan aandoen. Jammer alleen dat ze hem niet van de zuidwestzijde doen, die beklimming is nog veel stijler met een paar kilometer tegen de 20%. Misschien iets voor de toekomst...
...
geschreven door bartovsmirnoff, 18 okt 2011 18:44:46
Toch heerst er bij mij teleurstelling over het parcours. Uiteindelijk zal het vast wel spektakel worden, en ik zal alles weer volop gaan volgen.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de Mont Ventoux alweer een tijdje gemeden word.
...
geschreven door Karper, 18 okt 2011 18:08:52
@Stampie,
Hebben die steile cols wat opgeleverd? Nee dus, dan ga je het in wat anders zoeken. Een afdaling hoort ook bij het vak van wielrennen.
...
geschreven door Samoen, 18 okt 2011 17:59:52
Als ze de tour echt aantrekkelijker willen maken zullen ze moeten beginnen met het herinvoeren van die bonificatie seconden en wat minder van die bergetappes laten finishen NA de berg in plaats van OP...
...
geschreven door rahimns, 18 okt 2011 17:57:41
@Stampie ik denk dat Wiggins niet echt gelukkig is met die afdalingen, in de Vuelta hebben ze daar ook moeite mee gehad.
...
geschreven door Stampie, 18 okt 2011 16:20:35
Preudhomme heet het over 'nieuwe' beklimmingen, zoals de Col du Grand Colombier. Steven Kruijswijk werd hier in 2009 18e (achter Taämare (trouwens, 1e 3 renners Cofidis)) in de Tour de l'Ain.

Daarnaast lijkt de Tour op zoek te zijn naar sensatie: de steile cols die ze in Spanje en Italië wel hebben, proberen ze hier te compenseren met een afdaling op leven en door om zo de spanning in de laatste kilometers op te voeren. Deze tour is uitermate geschikt voor tijdrijders en afdalers. Nibali en Evans zijn de grote kandidaatwinnaars (misschien nog een Wiggins, zijn daalkwaliteiten ken ik onvoldoende)
...
geschreven door rahimns, 18 okt 2011 15:44:47
Juist in de eerste week zijn er al een aantal lastige aankomsten neergelegd, waardoor ik juist minder massasprints verwacht. Vooral de tussensprints zullen erg belangrijk gaan worden.
...
geschreven door johnnyhill, 18 okt 2011 14:55:20
geen makkie, maar ik verwacht minstens tien massasprints met in de eerste week veel massale valpartijen... dat had wel anders gemogen.

in het algemeen mogen de grote rondes wel worden ingekort (te beginnen Giro en Vuelta vier of vijf dagen korter; dan slaan ze die malle starts in verre buitenlanden maar over), om ruimte te maken voor de 'opkomende wielereconomieën': Noord-Amerika, Brazilië, Oost-Azië en Australië.
...
geschreven door Glaasje Rosé, 18 okt 2011 14:03:20
Dit is echt niet zo'n makkelijke tour als wat de meeste zeggen volgens mij

Schrijf commentaar
U moet ingelogd zijn om commentaar te geven. Eerst registreren als u nog geen account hebt.

busy
 
< Vorige   Volgende >

Zoek Snelle Jelle Tourspel deelnemer

Zoeken een deelnemer aan het Snelle Jelle Tourspel op naam

Snelle Jelle Tourspel Menu

Puntentelling

Eindstand Snelle Jelle Tourspel

 
Sjoerd Knol 2820
Wouter de Bruijn 2808
marijke van roost 2803
menno rietveld 2722
Marcel van Assen 2696
Milan Calloens 2696
Querian Eijgensteijn 2669
Menno Bijvoet 2667
Ernst Hitzemann 2658
Sebastiaan Waasdorp 2618
tussenstand